+
+
क्लासिक :

चालीस वर्षअघि दुई गर्भिणीले पार गरेको भँगालो

कलकत्ताबाट प्रकाशित हुने ‘सन्डे’ म्यागाजिनमा प्रकाशित बिहारका मुसहरहरूको कथाबाट प्रेरित भएर गौतम घोषले निर्माण गरेको फिल्म पार ले गर्ने समाजको चित्रण चालीस वर्षपछि पनि जीवन्त लाग्छ ।

यज्ञश यज्ञश
२०८१ भदौ १ गते ८:४५

‘बछवा बढ रहा है
पेट मे चलता फिरता है तो साफ मालुम होता है’

कलकत्ताको घाटमा एक जोडी सुस्ताइरहेको छ । पति उत्तानो परेर भुईंमा सुतिरहेको छ । पत्नी कुनै लोकगीत गुन्गुनाइरहेकी छन् । अगाडि छ विशाल फैलिएको नदी, हुग्ली । बिहारको मंगेर गाउँका यी मुसहर जोडी यो शहरमा कसरी आइपुगे । यिनको यो नदीसँग के सम्बन्ध छ ? र, पत्नीको पेटमा बढिरहेको ‘बछवा’ को कहानी के छ ?

यो दृश्य त्यही फिल्म पार को हो । यो फिल्म त्यो दौरानको फिल्म हो, जुन समय भारतमा समानान्तर सिनेमाको बोलवाला थियो । असीको दशकमा बलिउडले अत्यन्तै कमसल फिल्म बनाइरहेको थियो भने श्याम बेनेगल, गोविन्द निहालनी, सईद अख्तर मिर्जा, गौतम घोष लगायतका निर्देशकहरूले नसिरुद्दिन शाह, ओम पुरी र स्मिता पाटिल जस्ता कलाकारलाई लिएर ग्रामीण भारतको एउटा अलग्गै चित्र कोरिरहेका थिए । सुभाष घई र मनमोहन देसाईको बलिउडको रंग एउटा थियो भने बेनेगल–निहालनीका सिनेमाको बेग्लै ।

मन्थन, मन्डी, हजार चौरासीकी मा, आक्रोश, अर्धसत्य, द्रोहकाल जस्ता सिनेमाले भारतीय सिनेमालाई संसारिक वास्तविकताको झन्–झन् नजिक लगिरहेका थिए । त्यही पर्खालको एउटा ईंटा थियो-पार ।

नसिरुद्दिन शाह र सबाना आजमी । दुवै अत्यन्त शहरिया मानिसहरू । आर्थिक र चेतना दुवैका हिसाबले उच्च परिवारका सदस्य । पार मा यी थिए, गाउँले, गरिब, हेपिएका, दबिएका मुसहरको भूमिकामा । जब चेकको कोर्लोविवेरी इन्टरनेशनल फिल्म फेस्टिभलमा यो फिल्म देखाइयो त्यहाँ फिल्मका निर्देशक गौतम घोषलाई प्रश्नोत्तरमा सोधियो-‘यति राम्रो अभिनय गर्ने गाउँलेहरू तपाईंले कसरी भेट्टाउनुभयो ?’

केही वर्षअघि ठमेलको काठमाडौं गेस्ट हाउसमा मैले यो प्रसंग उप्काउँदा घोष मुस्कुराएका थिए । ‘मैले उनीहरू ट्रेन्ड एक्टरहरू हुन् भनेर बताउँदा उनीहरू आश्चर्यमा परे’, उनले भनेका थिए । त्यही भेटमा मैले निर्देशक घोषलाई यो फिल्म बनाउने विचार कसरी आयो भनेर पनि सोधेको थिएँ । तब उनले भनेका थिए, ‘त्यसताका कलकत्ताबाट एउटा म्यागाजिन निस्किन्थ्यो- ‘सन्डे’ । सम्पादक थिए, एम जे अकबर । (यी अकबर पछि राजनीतिमा आए । पहिले कांग्रेसका प्रवक्ता थिए पछि भारतीय जनता पार्टीका पनि प्रवक्ता भए । केन्द्रीय मन्त्री पनि भए । यौन दुर्व्यवहारको आरोप लागेपछि पद गुमाएका थिए ।) त्यही म्यागाजिनमा मैले एउटा स्टोरी पढेको थिएँ- उच्च जातिका मान्छेले घरमा आगो लगाइदिएपछि भागेर कलकत्ता आएका बिहारका मुसहरहरूको । उनीहरूको कथा पढेर मलाई यो फिल्म बनाउन मन लागेको थियो ।’

फिल्मका मुख्य पात्र सुरुदेखि एउटा अन्त्यहीन यात्रामा छन् । उनीहरू भागिरहेका छन् । अपरिचित व्यक्तिका नाममा लेखिएका चिठी च्यापेर ज्यान जोगाउनका लागि भाग्दाभाग्दै यी सोझा गाउँलेहरू महानगर कलकत्ता आइपुग्छन् । घर छोडेर भाग्ने बेला घरमा दन्किएको आगो नौरंगाको आँखामा अहिले पनि जलिरहेको छ

फिल्मको कथा यही हो । नौरंगा र रमा, यी पति-पत्नी मंगेरबाट भागेर आइपुगेका छन् कलकत्ता । गाउँको एउटा त्रासदी बोकेर । यिनका आँखामा एउटा गहिरो उदासी र डर छ । यहाँ गाउँ कवितामा वर्णन गरिए जस्तो ‘अर्गानिक’ र ‘इन्भाइरोमेन्टल’ छैन । गाउँमा छन्, जमिनदार, शोषक, सामन्त । ठूला जातका मान्छेको ठूलै अहंकार । त्यही गाउँमा छन्, एकजना शिक्षक- विचारमा माक्र्सवादी, व्यवहारमा गान्धीवादी । जसले गरिब मुसहरहरूको मनमा विस्तारै विद्रोहको आगो सल्काइदिन्छन् । सरकारले तोकेको ज्याला साहु-महाजनले दिनैपर्छ भनेर उनले गाउँलेलाई पढाउँछन् । गाउँका युवाको मनमा उनको एउटा वाक्य गुरुमन्त्र भएर बस्छ- सरकारको नियम सबैले मान्नुपर्छ, साहु-महाजन सरकारभन्दा माथि छैनन् !

त्यो आगो कसरी गाउँमा सल्किन्छ । यसले क-कसलाई डढाउँछ र पुच्छरमा आगो लगाइएको हनुमान जसरी नौरंगा मनको आगो निभाउन कहाँ कहाँ पुग्छ ? अनि अन्त्यमा कसरी ३६ वटा सुँगुरसँगै हुग्लीमा हेलिन्छ ? पार नौरंगा र रमाको त्यही दौडको कथा हो ।

यहाँनेर यो पनि भनिहालुँ, यो चालीस वर्षअघि बनेको फिल्म भएकाले मैले यो लेखमा यसको कथाको विस्तृत रूपमा चर्चा गरेको छु । तपाईंले फिल्म हेर्नुभएको छैन र फिल्म हेर्ने रुचि छ भने, यो लेख फिल्म हेरेर मात्रै पढ्न म सिफारिस गर्छु ।

****

असारको महिना, किसानको महिना । वर्षभरि खाने अन्न उब्जाउनका लागि खेतमा उत्रिने महिना । तर, यही महिनामा कामदारबीच खुसरखासर सुरु हुन्छ-सरकारले तोकेको ज्याला मालिकहरूले दिइरहेका छैनन्, यो अन्याय हो । यसका विरुद्ध लड्नुपर्छ । नौरंगाले जब साँझ खाना खाइरहेको आफ्नो परिवारलाई सुनाउँछ- ‘भोलिदेखि कोही काममा जाँदैन ।’ तब उसका बुबाले भन्छन्- ‘सबभन्दा धेरै काम चाहिने बेला काममा नगए वर्षभरि के खाने ?’

बस्, समस्याको जड यही ‘मजबुरी’मा भेटिन्छ । मालिकले शोषण गरे पनि ठगे पनि जति ज्याला दिन्छ, त्यो नै कामदारको एउटा मात्र आम्दानीको स्रोत हो । यी मुसहरहरूसँग आफ्नो जग्गा-जमिन छैन । लामो समय दलितलाई शिक्षा निषेध गरिएको समाज भएकाले लेखपढ छैन । सरकारले कुनै अन्य कामधन्दा दिएको छैन । यिनलाई हेर्ने, यिनको पक्ष लिने कोही छैन । यस्तोमा गरिब मुसहरले विद्रोह गरेर के पाउँछन् ? विद्रोह नगरे सधैंको शोषण, दमन, अत्याचारबाट मुक्ति कसरी मिल्छ ? यही दोसाँधमा गरिबको पुस्तादेखि पुस्ता बितिरहेको छ ।

नौरंगाको नेतृत्वमा विद्रोह भएरै छाड्छ । र, त्यसले केही मानिसको बलि लिन्छ । त्यसको प्रतिकार पनि हुन्छ । बलिया बांगाले साना मान्छेको विद्रोहलाई सहन गर्दैनन् ।

****

फिल्मका मुख्य पात्र सुरुदेखि एउटा अन्त्यहीन यात्रामा छन् । उनीहरू भागिरहेका छन् । अपरिचित व्यक्तिका नाममा लेखिएका चिठी च्यापेर ज्यान जोगाउनका लागि भाग्दाभाग्दै यी सोझा गाउँलेहरू महानगर कलकत्ता आइपुग्छन् । घर छोडेर भाग्ने बेला घरमा दन्किएको आगो नौरंगाको आँखामा अहिले पनि जलिरहेको छ । बाउआमाको कुनै खोजखबर छैन । हिउँदका कीरा फट्याङ्ग्रा जंगलको डढेलोमा परे जस्तो बा-आमा त्यही घरभित्र भष्म भए कि अझै जीवितै छन्, केही थाहा छैन । त्यसमाथि रमाको पेटमा छ एउटा जोगाउनुपर्ने कुरा-बच्चा ।

बडो मुश्किलले सुँगुरलाई पारि तारेर लखतरान भएका उनीहरू एकछिन सुस्ताएर हेर्दा जब नदीको अर्को भँगालो देखिन्छ, नौरंगाको होश उड्छ । यहाँनेर लाग्छ, जीवन पनि यस्तै हो । एउटा ठूलो भेल पार गरेको ठान्यो, अर्को त्योभन्दा ठूलो भेलले प्रतीक्षा गरिरहेको हुन्छ । के मानिसको जीवन नौरंगा र रमाको अन्त्यहीन दौड जस्तै छैन ? लक्ष्य र गन्तव्य थाहा नभइकन लगातार हिंडिरहेका थकित यात्री जस्तो !

बुधवा नाम गरेको एउटा छोरो थियो, यो जोडीको । एक दिन गाउँकै इनारमा खसेर उसको जीवन समाप्त भयो । तर, रमा अझै पनि आफ्नो पतिलाई केवल ‘बुधवा के बापु’ भनेर बोलाउँछे । उसलाई लाग्छ, बुधवा फेरि उसको कोखमा आएको छ ।

र, हुग्लीको किनारमा यो दम्पती सुरुमा वर्णित दृश्यमा पहिलोचोटि नभागिकन, कसैको खोजी नगरिकन एकछिन सुस्ताइरहेको छ । रमा लोकगीत गाउँदै ‘बुधवा के बापु’लाई पेटको बच्चा बढिरहेको र चलिरहेको बताइरहेकी छ । पहिलोचोटि यिनको मुहारमा शान्ति देखिएको छ । यो बोधको शान्ति हो, भागेर कहीं पुग्न सकिंदैन भन्ने बोधको । जति भागे पनि फर्केर आफ्नै ठाउँमा पुग्नुपर्छ, आइपुगिन्छ भन्ने सत्यको ज्ञानले दिएको प्रकाश ।

उनीहरू अब गाउँ फर्किएर जान्छन् । बाउआमालाई भेट्न चाहन्छन् । त्यसका लागि चाहिने खर्च दिने गरी महाजनको मानिस उनीहरूलाई काम दिन यही घाटमा आउँदैछ । काम के हो भन्ने उनीहरूलाई थाहा छैन ।

****

फिल्मको एउटा असाध्यै मार्मिक दृश्य हो, नौरंगा र रमाले ३६ वटा सुँगुरलाई नदी पार तार्ने दृश्य । सुँगुरलाई अशुद्ध मानिने भएकाले कुनै पनि डुंगाले चढाउन मान्दैनन् । त्यसैले मानिसले नै नदीमा हेलिएर यिनलाई हाँकेर पार गराउनुपर्छ ।

तीन दिनदेखि केही खान नपाएको नौरंगाका लागि यसको मजदुरी २० रुपैयाँ धेरै ठूलो कुरा हो । रमालाई भने यो काम गर्न मन छैन । पानीमा पस्नुअघि नै उसको मनमा चिसो पसिसकेको छ-यत्रो ठूलो नदीमा पौडिंदा कोखको बच्चालाई केही भयो भने ?

नौरंगा जिद्दी गर्छ । उसका सामु कुनै विकल्प छैन । सबै बाटो बन्द भएपछि मान्छेले के गर्छ ? जे नगर्नुपर्ने हो त्यो पनि गर्छ ।

‘यो दृश्यका लागि नसिरुद्दिन शाहले धेरै मिहिनेत गरेका थिए । उनले सुँगुर हाँक्ने कला सिकेका थिए । सुँगुरलाई बोलाउने शब्द, हकार्ने शब्द सबै सिकेका थिए । शबानाले पनि भाषा सिकेकी थिइन्’, मलाई गौतम घोषले बताएका थिए । उनीहरूको त्यो मिहिनेत र अभिनय कला यो दृश्यमा साँच्चिकै जीवन्त भएर आएको छ । तपाईं एकफेर फिल्म हेर्नुहोला, यो युट्युबमा पनि उपलब्ध छ ।

फिल्ममा केही गजबका बिम्ब र प्रतीकहरू प्रयोग गरिएको छ । जस्तै, नौरंगा र रमाको पहिलो छोरा पानीमा डुबेर मरेको थियो । उनीहरू पेटमा रहेको बच्चा सहित अब फेरि पानीमा हेलिंदैछन् ।

बडो मुश्किलले सुँगुरलाई पारि तारेर लखतरान भएका उनीहरू एकछिन सुस्ताएर हेर्दा जब नदीको अर्को भँगालो देखिन्छ, नौरंगाको होश उड्छ । यहाँनेर लाग्छ, जीवन पनि यस्तै हो । एउटा ठूलो भेल पार गरेको ठान्यो, अर्को त्योभन्दा ठूलो भेलले प्रतीक्षा गरिरहेको हुन्छ । के मानिसको जीवन नौरंगा र रमाको अन्त्यहीन दौड जस्तै छैन ? लक्ष्य र गन्तव्य थाहा नभइकन लगातार हिंडिरहेका थकित यात्री जस्तो !

यो दृश्यमा अर्को पनि गज्जब कुरा छ । जब उनीहरू दोस्रो भँगालोमा हेलिन्छन्, तब पारि बसेको महाजनले भन्छ- ‘अरू त त्यस्तै हो, त्यहाँ एउटी गर्भिणी सुँगुर्नी पनि छ, त्यसलाई तार्न मुश्किल छ ।’ यो संवाद सुन्नासाथ हामीलाई रमाको याद आइहाल्छ । यो भँगालोमा एउटा मात्र होइन, दुइटी गर्भिणी आमाहरू हेलिएका छन् । उनीहरू पार तर्नसके जीवन सम्भव छ, नत्र फूलको थुँगा बगेर जानेछ, त्यही गंगाको पानीमा !

महाजनले उनीहरूको मजदुरी दिन्छ । कैयौं दिनदेखि खाने-बस्ने व्यवस्था नभएका उनीहरूलाई त्यसको व्यवस्था गरिदिन्छ । त्यस रात छाप्रोमा भयंकर पानी पर्छ । पहिलोचोटि यी पति-पत्नी एकअर्काको अँगालोमा देखिन्छन् । यो दृश्य देख्दा लाग्छ- जस्तै संकट परे पनि, जस्तै खराब हालत भए पनि मानिसबीचको प्रेम मर्दैन । मान्छेको मनलाई समय र परिस्थितिले जस्तै कठोर बनाइदिए पनि त्यो रसाउन सक्छ । र, जतिसुकै खराब समयमा पनि मानिसलाई कसैको साथले शान्ति दिनसक्छ ।

फिल्मको अन्त्यमा दर्शकको मनमा तब चिसो पस्छ, जब रमाले भन्छे-पेटमा बच्चा चल्न छाड्यो । नौरंगा हडबडिन्छ । दर्शकलाई फेरि एक पटक मानिसको विवशता बोध गराउँछ ।

त्यो बच्चाको अवस्था के हुन्छ ? यी दुई दुःखीहरूको जीवन कसरी अघि बढ्छ, त्यसमा फिल्म धेरै विस्तारमा गएको छैन । त्यसको एउटा संकेत दिएर छोडेको छ ।

ज्यान जोगाउन घरबाट भागेको दम्पती आखिरमा ज्यान जोगाउनलाई त्यही घर फर्किनुपर्ने अवस्थामा आइपुग्छ । आखिर मान्छे कति टाढा भाग्न सक्छ ? समस्याहरू भागेर मात्रै समाधान हुन्छन् ? यस्ता प्रश्नहरू फिल्मले छोडेर जान्छ । समाजमा रहेको विभेद अन्त्य गर्ने लडाईं सजिलो छैन भन्ने पनि यसले देखाउँछ ।

यो फिल्मले त्यस समयमा भारतका कुनाकाप्चाका स-साना गाउँमा दलितहरूको जीवन कस्तो थियो भन्ने चित्र ठूलो पर्दामा देखाएको थियो । सत्यजीत रेको फिल्म सद्गति र गौतम घोषको पार दुई फिल्मले त्यो काम गरेका थिए । सद्गति का मुख्य अभिनेता ओम पुरी पार मा पनि छन् । उनका साथमा उत्तपल दत्त र मोहन आगासे जस्ता कलाकार पनि यसमा छन् ।

पार को चालीस वर्षपछि पनि यो क्षेत्रमा दलितको जीवनस्तरमा कति परिवर्तन आएको छ त भनेर तपाईं सोच्नुहोला । के अझै पनि जातीय र वर्गीय भेदभाव र दमनले मानिसहरूलाई लखेटिरहेको छैन ? समानताको यात्रामा हिंड्ने यात्रीका अघि हुग्ली र गंगाभन्दा ठूला विभेद र शोषणका भँगालाहरू लमतन्न परेर बाटो छेक्न आउन छोडेका छन् र ? र, यो फिल्ममा देखाइए जस्तो मानिसको विवशता पनि कम भएको छ ? अनि माथि उठेको प्रश्न थियो-कमजोरले गर्ने विद्रोहले उसैलाई झन् कमजोर बनाउने सम्भावना हुन्छ कि हुँदैन ? त्यस्तोमा कमजोरले के गर्ने ? यसको उत्तर हुनसक्छ- झन् जोडदार विद्रोह र प्रतिकार ।

लेखकको बारेमा
यज्ञश

दुई दशकदेखि सिनेमा, साहित्य र समाजका विभिन्न आयामबारे कलम चलाइरहेका यज्ञशका भुइयाँ, मोहनदास र नेलकटर (अनुवाद) पुस्तक प्रकाशित छन्।

यो खबर पढेर तपाईलाई कस्तो महसुस भयो ?
Khusi chhu

खुसी

Dukhi chhu

दुःखी

Achammit chhu

अचम्मित

Utsahit Chhu

उत्साहित

Akroshit Chhu

आक्रोशित

प्रतिक्रिया

भर्खरै पुराना लोकप्रिय
Advertisment

छुटाउनुभयो कि ?